ادبیات

پروفسور مک‌گوناگل درگذشت، طرفداران هری‌پاتر در سوگ!

دیم مگی اسمیت، از برجسته‌ترین بازیگران بریتانیایی که فعالیت هنری طولانی او از ایفای نقش در کنار لارنس اولیویه در «اتللو» تا فیلم‌های «هری پاتر» و «دانتون ابی» را در بر می‌گرفت، در سن 89 سالگی درگذشت.

به گزارش روابط عمومی او، خانم کلر دابز، پسران او در بیانیه‌ای اعلام کردند: “با اندوه فراوان مجبور به اعلام درگذشت دیم مگی اسمیت هستیم. او صبح امروز، جمعه 27 سپتامبر، در بیمارستان در آرامش چشم از جهان فرو بست. او که فردی به شدت درونگرا بود، در لحظات آخر در کنار دوستان و خانواده‌اش بود.” در ادامه این بیانیه آمده است: “او دو پسر و پنج نوه دوست‌داشتنی از خود به جای می‌گذارد که از فقدان مادر و مادربزرگ فوق‌العاده خود بسیار اندوهگین هستند. ما می‌خواهیم از این فرصت استفاده کرده و از کادر پزشکی فوق‌العاده بیمارستان چلسی و وست‌مینستر برای مراقبت و مهربانی بی‌دریغ آن‌ها در روزهای پایانی زندگی او تشکر کنیم.”

اسمیت در سال ۱۹۳۴ در ایلفورد، حومه‌ای از طبقه متوسط در شرق لندن، به دنیا آمد. خانواده او کمی قبل از شروع جنگ جهانی دوم به آکسفورد نقل مکان کردند، جایی که پدرش به عنوان آسیب‌شناس در دانشگاه آکسفورد مشغول به کار بود.

پس از فارغ‌التحصیلی از دبیرستان، اسمیت از سال ۱۹۵۱ تا ۱۹۵۳ در مدرسه نمایش آکسفورد پلی‌هاوس تحصیل کرد و اولین حضور خود بر روی صحنه را در تولید «شب دوازدهم» ویلیام شکسپیر توسط انجمن نمایش دانشگاه آکسفورد تجربه کرد.

او سپس در نمایش «چهره‌های جدید ۱۹۵۶» در برادوی ظاهر شد و سپس نقش کمدین اصلی را در نمایش موزیکال «کاهوی مرا تقسیم کن» در لندن بین سال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۵۸ به عهده گرفت. او خیلی زود به طور منظم در نمایش‌های تئاتر اولد ویک در لندن حضور پیدا کرد.

در سال ۱۹۶۴، او در مقابل اتللوی اولیویه، نقش دزدمونا را بازی کرد و سپس سال بعد همین نقش را برای نسخه سینمایی این اثر تکرار نمود. اسمیت اولین جایزه اسکار خود را برای بهترین بازیگر زن در سال ۱۹۶۹ برای بازی در نقش یک معلم مدرسه غیر متعارف در فیلم «دوران اوج خانم جین برودی» به دست آورد.

در سال ۱۹۷۸، او دومین جایزه اسکار خود را این بار برای بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در «کالیفرنیا سوئیت» اثر نیل سایمون دریافت کرد. او همچنین جوایز فیلم آکادمی بریتانیا را برای کارهای خود از جمله برای نقش‌هایش در «اتاقی با یک چشم‌انداز» در سال ۱۹۸۵ و «اشتیاق تنهایی جودیت هرن» در سال ۱۹۸۷ دریافت کرده است.

اسمیت در سال ۱۹۹۰ به عنوان فرمانده Dame در Order of the British Empire منصوب شد و از آن زمان به بعد به طور گسترده به عنوان دیم مگی اسمیت شناخته می‌شد.

اما از بسیاری جهات، بهترین نقش‌های او هنوز در راه بودند، از جمله نقش اصلی در فیلم کلاسیک «چای با موسولینی» در سال ۱۹۹۹، درباره گروهی از زنان انگلیسی طبقه متوسط ​​رو به بالا در فلورانس، ایتالیا، در دوران فاشیسم به کارگردانی فرانکو زفیرلی.

شاید او را بیشتر به عنوان بازیگری به یاد آورند که نه تنها به طول عمر بلکه در سال‌های پایانی زندگی خود به شهرت بیشتری دست یافت.

او با بازی در نقش معلم سختگیر اما عادل جادوگری، مینروا مک‌گونگال، در «هری پاتر و سنگ جادو» (۲۰۰۱) مورد توجه مخاطبان جوان‌تر قرار گرفت و همچنین در چندین دنباله «هری پاتر» نیز ظاهر شد.

تحسین منتقدان در هر دو سوی آتلانتیک دوباره برای او به خاطر بازی در نقش کنتس گرانتهام، ویولت کراولی، زنی با زبان تند و تیز در «دانتون ابی»، سریال درام تحسین‌شده درباره اشرافیت بریتانیا، از راه رسید. او سه جایزه امی برای این نقش دریافت کرد که آن را برای یک فیلم بلند در سال ۲۰۱۹ نیز تکرار نمود.

در سال‌های پایانی عمر، اسمیت به الگویی برای پیر شدن زیبا تبدیل شد، فرآیندی که او با جذابیت و شوخ‌طبعی همیشگی خود از پس آن برآمد.

زمانی که در سال ۲۰۱۷ مجله بریتانیایی «دنیای زنان» از او پرسید که چرا در مراسم‌های اهدای جوایز بیشتری شرکت نکرده است، اسمیت پاسخ داد: «من واقعا فکر می‌کنم اگر به لس‌آنجلس بروم، مردم را خواهم ترساند… آن‌ها افراد مسن را نمی‌بینند.»

اسمیت دو بار ازدواج کرد، یک بار با بازیگر رابرت استفنز – که در سال ۱۹۷۴ از او جدا شد – و بار دیگر با نمایشنامه‌نویس بورلی کراس، از سال ۱۹۷۵ تا زمان مرگ او در سال ۱۹۹۸.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا