هنری

آبرنگ‌های باشکوه جان سینگر سارجنت

جان سینگر سارجنت (۱۸۵۶–۱۹۲۵)، نقاش اروپایی-آمریکایی، به خاطر پرتره‌های بزرگ و چشمگیرش از شخصیت‌های برجسته اجتماعی، روشنفکران، سیاستمداران، و دیگر چهره‌های شناخته‌شده بریتانیا، فرانسه، و آمریکا مشهور است. با این حال، آثار آبرنگی او کمتر شناخته شده‌اند. این آثار، که عمدتاً در سفرهای متعدد او به اروپا و خاورمیانه خلق شده‌اند، با سبکی نیمه‌مدرن، پرجنب‌وجوش، و سرشار از رنگ، صحنه‌ها، مناظر و شخصیت‌های بین‌المللی را به تصویر می‌کشند.

John Singer Sargent, Bedouins, 1905–1906, opaque and translucent watercolor, Brooklyn Museum, New York, NY, USA.
John Singer Sargent, Bedouins, 1905–1906, opaque and translucent watercolor, Brooklyn Museum, New York, NY, USA.

سبک و ویژگی‌های آبرنگ‌های سارجنت

آبرنگ‌های سارجنت پرانرژی و پویا هستند و از نظر سبک، شباهت‌هایی با نقاشی‌های رنگ‌روغن او دارند. اما لحن غیررسمی، رنگ‌های زنده، و استفاده اقتصادی از خطوط در آبرنگ‌ها حس مدرنی بیشتری ایجاد می‌کنند. این آثار با تأکید بر نور و بافت نرم قلم‌مو، پیوند نزدیکی با جنبش امپرسیونیسم دارند.

John Singer Sargent, Marble Fountain in Italy, c. 1907, watercolor, Smithsonian American Art Museum, Washington, DC, USA.
John Singer Sargent, Marble Fountain in Italy, c. 1907, watercolor, Smithsonian American Art Museum, Washington, DC, USA.

اگرچه سارجنت خود را هنرمندی سنت‌گرا می‌دانست و تمرکزش بر پرتره‌های اجتماعی چندان پیشرو به نظر نمی‌رسید، اما تکنیک آزاد و پویای او، او را به جنبش‌های مدرن معاصر نزدیک می‌کرد.

John Singer Sargent, In a Levantine Port, c. 1905-1906, translucent watercolor and touches of opaque watercolor with graphite underdrawing, Brooklyn Museum, New York, NY, USA.
John Singer Sargent, In a Levantine Port, c. 1905-1906, translucent watercolor and touches of opaque watercolor with graphite underdrawing, Brooklyn Museum, New York, NY, USA.

یکی از ویژگی‌های برجسته آبرنگ‌های او استفاده نوآورانه از این رسانه بود. سارجنت در آبرنگ‌هایش، مانند نقاشی‌های روغنی، بافت‌های ضخیم و پویا ایجاد می‌کرد. او علاوه بر استفاده از آبرنگ شفاف، از گواش (آبرنگ مات) و تکنیک مقاومت مومی (برای ایجاد بافت و حفظ نواحی سفید کاغذ) نیز بهره می‌گرفت.

موضوعات بین‌المللی و منحصربه‌فرد

John Singer Sargent, A Bridge and Campanile, Venice, 1902/4, watercolor over black chalk on thick wove paper, National Gallery of Art, Washington, DC, USA.
John Singer Sargent, A Bridge and Campanile, Venice, 1902/4, watercolor over black chalk on thick wove paper, National Gallery of Art, Washington, DC, USA.

سارجنت، به‌عنوان یک مسافر پرکار، در آبرنگ‌هایش مناظر، معماری، و افراد محلی مناطق مختلف اروپا، خاورمیانه، و مدیترانه را به تصویر کشیده است. از موضوعات برجسته آثار او می‌توان به معماری ونیز، معادن مرمر کارارا در ایتالیا، و صحنه‌های زندگی بادیه‌نشینان شمال آفریقا اشاره کرد.

مجموعه‌های برجسته در بروکلین و بوستون

John Singer Sargent, Zuleika, c. 1906, transparent and opaque watercolor, Brooklyn Museum, New York, NY, USA.
John Singer Sargent, Zuleika, c. 1906, transparent and opaque watercolor, Brooklyn Museum, New York, NY, USA.

دو مجموعه بزرگ از آبرنگ‌های سارجنت در موزه بروکلین و موزه هنرهای زیبای بوستون نگهداری می‌شوند. این مجموعه‌ها پس از نمایشگاه‌های سال‌های ۱۹۰۹ و ۱۹۱۲ توسط گالری Knoedler خریداری شدند. هرچند سارجنت ابتدا مایل به فروش این آثار نبود و ترجیح می‌داد آن‌ها را برای لذت شخصی و نمایش‌های آینده نزد خود نگه دارد.

در سال ۲۰۱۳-۱۴، این دو موزه برای اولین بار آثار مشترک خود را در قالب نمایشگاهی شامل حدود ۹۰ اثر، از جمله برخی نقاشی‌های رنگ‌روغن مرتبط، به نمایش گذاشتند.

اگرچه آبرنگ‌های سارجنت در طول عمر او به اندازه پرتره‌هایش شناخته‌شده نبودند، این آثار امروزه در نمایشگاه‌های متعدد در سراسر آمریکا به نمایش گذاشته می‌شوند. علاقه‌مندان می‌توانند با دنبال کردن اخبار نمایشگاه‌ها، فرصت‌های متعددی برای تماشای این آثار بدیع بیابند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا