هنری

نقاشی بانویی با چشم‌بند مرموز و روحی سرکش؛ ماجرایی باورنکردنی!

پرنسس اِبولی، بانویی با چشم‌بندی مرموز، در نگاه اول شاید یک ملکه دزدان دریایی به نظر برسد. اما در واقع او آنا د مندوزا، یک اشراف‌زاده اسپانیایی با شخصیتی مستقل و سرکش بود که زندگی‌اش پر از فراز و نشیب‌های دراماتیک بود.

آغاز ماجرا

آنا در خانواده قدرتمند مندوزا در اسپانیا به دنیا آمد. در ۱۳ سالگی با روی گومز داسیلوا، مشاور مورد اعتماد شاه فیلیپ دوم، ازدواج کرد. این ازدواج باعث ارتقای جایگاه اجتماعی آنا شد و او به دوستی ملکه الیزابت والوا رسید. در این زمان، آنا به دلیل جراحتی که احتمالاً در شمشیربازی رخ داده بود، یک چشم خود را از دست داده و چشم‌بند می‌بست. با این حال، این موضوع از زیبایی او نکاست و او همچنان به عنوان یک زن زیبا شناخته می‌شد. آنا صاحب ده فرزند از همسرش شد، اما شایعاتی مبنی بر رابطه او با شاه فیلیپ و اینکه برخی از فرزندانش از او هستند، همیشه وجود داشت.

Sofonisba Anguissola (attr.), Ana de Mendoza y de la Cerda Princess of Eboli, 16th century.
Sofonisba Anguissola (attr.), Ana de Mendoza y de la Cerda Princess of Eboli, 16th century.

زندگی پس از ازدواج

پس از مرگ همسرش در سال ۱۵۷۳، آنا به صومعه‌ای در پاسترانا رفت. این صومعه به درخواست او توسط ترسا آویلا تأسیس شده بود و شامل دو بخش، یکی برای مردان و دیگری برای زنان، بود. آنا با وجود پیوستن به صومعه، از کنار گذاشتن امتیازات طبقاتی‌اش خودداری کرد و این موضوع باعث اختلاف او با ترسا آویلا شد. پس از سه سال، آنا صومعه را ترک کرد و به زندگی اشرافی خود در دربار بازگشت.

Peter Paul Rubens, Saint Teresa of Ávila’s Vision of the Holy Spirit, 1612-14, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, Netherlands.
Peter Paul Rubens, Saint Teresa of Ávila’s Vision of the Holy Spirit, 1612-14, Museum Boijmans van Beuningen, Rotterdam, Netherlands.

متحدان جدید و خیانت

آنا در بازگشت به دربار با آنتونیو پرز، معاون وزیر امور خارجه، متحد شد و شایعاتی درباره رابطه عاشقانه آنها نیز وجود داشت. او با افراد بانفوذ زیادی در ارتباط بود و نظراتش را درباره سیاست، مذهب و زندگی آزادانه بیان می‌کرد که این باعث ایجاد دوستان و دشمنان زیادی برای او شد. در سال ۱۵۷۸، آنتونیو پرز، خدمتکار برادر ناتنی پادشاه را به قتل رساند. این قتل با اجازه شاه صورت گرفته بود، اما او بعداً پشیمان شد و تصمیم گرفت آنتونیو و آنا را مجازات کند. آنتونیو فرار کرد، اما آنا در سال ۱۵۸۱ دستگیر و به حبس خانگی محکوم شد. او در تنهایی در کاخ پاسترانا درگذشت، بدون اینکه اجازه داشته باشد اموالش را مدیریت کند یا با فرزندانش ارتباط بگیرد. در همین حال، آنتونیو به زندگی پرماجرای خود ادامه داد. آنا می‌توانست با عذرخواهی از مجازات رهایی یابد، اما او ترجیح داد تسلیم نشود و این موضوع باعث رسوایی در دربار شد.

Alonso Sánchez Coello, Princess of Eboli, 16th century, private collection. Wikipedia.

الهام ماندگار

زندگی پر فراز و نشیب آنا الهام‌بخش بسیاری از هنرمندان شد. پرتره‌های متعددی از او کشیده شد و حتی پس از مرگش، او به عنوان یک منبع الهام برای آثار هنری باقی ماند. شخصیت پرنسس اِبولی در نمایشنامه شیلر و اپرای وردی و همچنین رمان و فیلم “آن بانو” بر اساس زندگی او ساخته شده‌اند. سریال‌های تلویزیونی متعددی نیز درباره او ساخته شده است. اگرچه آنا در زندگی شکست خورد، اما روح سرکش و مستقل او همچنان الهام‌بخش است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا