بازارهای مالی

فرگمنت چیست؟ آموزش جامع تلگرام Fragment

تلگرام در طول سال‌ها ثابت کرده که چیزی فراتر از یک پیام‌رسان ساده است و با هر به‌روزرسانی و ویژگی جدید، کاربران خود را شگفت‌زده می‌کند. حتی جمله معروفی وجود دارد که می‌گوید: «همه یک عیبی دارند اما پیامرسان تلگرام بی‌عیب و ایراد است!». یکی از قابلیت‌های کلیدی این پیام‌رسان، بازار فرگمنت (Fragment) است. این پلتفرم غیرمتمرکز، بستری ایده‌آل برای حراج نام‌های کاربری تلگرام و شماره‌های مجازی فراهم می‌کند و پلی برای ارتباط شبکه TON با این پیام‌رسان محبوب است.

فرگمنت چیست؟ اگر بخواهیم فرگمنت را در یک جمله توصیف کنیم باید بگوییم بازار آنلاینی است که در آن، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد خرید و فروش می‌شود. در این بازار شما می‌توانید نام کاربری خودتان را به فروش برسانید یا یوزرنیم‌های خاص را خریداری کنید. البته، کاربردهای Fragment به خرید و فروش نام کاربری تلگرام محدود نمی‌شود و در آن می‌توان کارهای مختلفی از جمله خرید اکانت پریمیوم یا سفارش تبلیغات تلگرامی انجام داد.

فرگمنت (Fragment) چیست؟

پلتفرم فرگمنت، بازار آنلاین غیرمتمرکزی برای تلگرام است که در سال ۲۰۲۲ راه‌اندازی شده است و امکان خرید و فروش نام‌های کاربری، شماره‌های مجازی و سایر خدمات مربوط به این پیامرسان را فراهم می‌کند. عملکرد فرگمنت تا حد زیادی مشابه بازارهای معاملاتی NFT است و کاربران می‌توانند با شرکت در حراج‌های مختلف، آیتم‌های مدنظر خود را خریداری کنند.

فرگمنت به کاربران این امکان را می‌دهد تا اکانت تلگرام و کیف پول TON خود را به آن متصل کنند و به خرید و فروش اقلام مختلف بپردازند. اگر سری به این بازار آنلاین بزنید در همان صفحه اصلی، بالای صفحه، با پنج بخش زیر روبه‌رو می‌شوید: Usernames (خرید و فروش آیدی‌های تلگرامی خاص)، Numbers (خرید و فروش شماره‌های مجازی تلگرام)، Stars (خرید ارز STARS تلگرام)، Premium (خرید اکانت‌های پریمیوم تلگرام) و Ads (تبلیغات تلگرامی).

پلتفرم فرگمنت برای شفافیت بیشتر، از شبکه بلاکچینی د اوپن نتورک (TON) استفاده می‌کند. استفاده از بلاکچین TON امکان معاملات آیتم‌های کلکسیونی و دارایی‌های مختلف را برای کاربران فراهم می‌کند. در این پلتفرم، کاربران می‌توانند آیدی‌‌های تلگرامی خود را به آیدی‌های کلکسیونی (Collectibles) تبدیل کنند و در نهایت آنها را به حراج بگذارند. برای فعالیت در بازار فرگمنت کاربران ابتدا باید کیف پول شخصی خود، به عنوان مثال، کیف پول تون کیپر را به این پلتفرم متصل کنند و در نهایت تراکنش‌های خود را انجام دهند.

آموزش اتصال کیف پول و اکانت تلگرام به فرگمنت

پیش از هر چیزی شما باید کیف پول شخصی و اکانت تلگرامی‌تان را به فرگمنت متصل کنید. برای اتصال اکانت تلگرامی، کافی است روی Connect Telegram کلیک کنید. سپس، در پنجره پاپ‌آپ باز شده، شماره تلفن خود را وارد کنید تا فرگمنت بتواند هویت شما را تأیید کند و اکانت تلگرام شما را به پلتفرم متصل نماید.  

اتصال کیف پول ارز دیجیتال

در گام بعدی به سراغ اتصال کیف پول ارز دیجیتال به پلتفرم فرگمنت می‌رویم. پیشنهاد ما استفاده از کیف پول غیرامانی تون کیپر (Tonkeeper) است. اگر نحوه کار با این کیف پول را بلد نیستید، توصیه می‌کنیم ابتدا مقاله «آموزش کامل کار با کیف پول تون کیپر» را مطالعه کنید. برای اتصال کیف پول ارز دیجیتال ابتدا در صفحه اصلی وب‌سایت فرگمنت روی گزینه Connect TON کلیک کنید. سپس، کیف پول مورد نظر خود (در اینجا تون کیپر) را از لیست کیف پول‌های پشتیبانی شده انتخاب کنید.

تایید اتصال

در گام بعدی، شما می‌توانید کد QR نمایش داده شده را در اپلیکیشن تون کیپر در گوشی موبایل خود اسکن کنید یا اینکه اگر از نسخه دسکتاپ یا افزونه این کیف پول استفاده می‌کنید، بر روی Browser Extension یا Desktop کلیک کنید. در نهایت، برای تأیید و تکمیل فرایند اتصال، باید روی گزینه Connect Wallet کلیک کنید تا کیف پول شما به بازار Fragment متصل شود. پس از تکمیل این مراحل، شما آماده‌اید تا در بازار فرگمنت به خرید و فروش آیتم‌های مختلف بپردازید.

بخش Usernames: آموزش خرید و فروش آیدی دلخواه تلگرامی

اصلی‌ترین بخش بازار فرگمنت، قسمت Usernames آن است که در آن، امکان خرید و فروش آیدی‌های مختلف وجود دارد. به طور کلی، آیدی‌های تلگرامی باید شامل حداقل ۵ کاراکتر مختلف باشند. با این حال، با کمی گشت‌وگذار در وب‌سایت فرگمنت می‌توان آیدی‌های ۴ کاراکتری خاص را هم پیدا کرد.

آموزش خرید آیدی تلگرام در فرگمنت

برای خرید آیدی دلخواه خود ابتدا باید آن را در پلتفرم فرگمنت جستجو کنید. اگر آیدی مورد نظر در دسترس (Available) بود، می‌توانید پیشنهاد خرید خود را ارائه دهید و با پرداخت در قالب توکن TON آن را خریداری کنید.

در صفحه اصلی فرگمنت نیز امکان فیلتر کردن آیدی‌های خاص که برای مزایده گذاشته شده‌اند وجود دارد. فیلتر اول از سمت راست نتایج را بر اساس قیمت، زمان لیست شدن و زمان به پایان رسیدن حراج مرتب می‌کند. فیلتر بعدی نیز سه گزینه دارد: On Auction (آیدی‌هایی که به حراج گذاشته شده‌اند)، Sold (آیدی‌هایی که فروخته شده‌اند) و For Sale (آیدی‌هایی که با قیمت مشخص برای فروش گذاشته‌شده‌اند).

مثال خرید آیدی

فرض کنید می‌خواهیم آیدی domino@ که به حراج گذاشته شده را خریداری کنیم. پس از کلیک بر روی این آیدی صفحه مربوط به حراج آن به ما نمایش داده می‌شود. در این صفحه، اطلاعات مختلفی شامل زمان به پایان رسیدن حراج، حداقل پیشنهاد قابل قبول، حداقل مقدار تغییر قیمت بین دو پیشنهاد خرید (Bid Step)، بالاترین پیشنهاد قیمتی و تاریخچه پیشنهادات نمایش داده می‌شوند.

همانطور که مشخص است تنها یک پیشنهاد خرید برای آیدی domino@ ثبت شده و همان در حال حاضر بالاترین پیشنهاد خرید است. گام ثبت پیشنهاد نیز ۱۰۰ واحد تون است. این یعنی حداقل پیشنهاد بعدی باید ۲٬۱۰۰ واحد TON باشد.

در نهایت برای خرید این آیدی بر روی Place bid کلیک می‌کنیم و پیشنهاد خود را ثبت می‌کنیم. در صورتی که تا پایان حراج پیشنهادی بالاتر ثبت نشود، به صورت خودکار تون کوینی که از حساب ما کم شده و در فرگمنت قفل شده بود به فروشنده پرداخت می‌شود. در غیر این صورت موجودی TON ما برمی‌گردد.

شرایط فروش آیدی

امکان فروش آیدی تلگرامی برای همه کاربران وجود دارد. با این حال، پیش از اینکه بتوان یک آیدی را در بازار فرگمنت به فروش گذاشت، باید آن را به یک آیتم کلکسیونی تبدیل کرد. برای تبدیل آیدی‌های ساده تلگرام به آیدی کلکسیونی، باید قابلیت تایید دو مرحله‌ای بیش از یک هفته روی اکانت شما فعال شده باشد و بیش از ۲۴ ساعت از لاگین شما روی دستگاهی که با آن عمل تایید را انجام می‌دهید گذشته باشد.

مراحل تبدیل آیدی ساده به کلکسیونی

  1. اتصال کیف پول و اکانت: ابتدا کیف پول و اکانت تلگرامی خود را به بازار فرگمنت متصل کنید.
  2. انتخاب آیدی: در صفحه اصلی، قسمت بالا سمت راست روی کیف پول‌تان کلیک کنید و گزینه Convert to Collectibles را انتخاب نمایید. در این قسمت، تمام آیدی‌های شخصی و آیدی‌های مربوط به گروه‌ها و کانال‌های شما نمایش داده می‌شوند.
  3. قرار دادن در حراج: بر روی گزینه Place on Auction روبه‌روی آیدی موردنظر خود کلیک کنید.
  4. تایید از طریق تلگرام: حالا از طریق ربات تلگرام پیامی برای شما ارسال می‌شود. بر روی Confirm کلیک کنید تا تبدیل آیدی به کلکسیونی تأیید شود.
  5. تعیین قیمت: در گام آخر در وب‌سایت فرگمنت در قسمت My Assets، مبلغ مورد نظر خود را برای فروش آیدی تعیین کنید.

هزینه تبدیل

توجه داشته باشید که فرآیند تبدیل آیدی معمولی به آیدی کلکسیونی، یک هزینه اولیه ۵ تونی دارد که باید از کیف پول شما کسر شود. پس از تکمیل این مراحل، آیدی شما به یک آیتم کلکسیونی تبدیل می‌شود و می‌توانید آن را در بازار فرگمنت به حراج بگذارید یا با قیمت مشخص به فروش برسانید.

شماره‌های مجازی تلگرام: راهکاری برای حفظ حریم خصوصی

در اواخر سال ۲۰۲۲، تلگرام از قابلیت شماره‌های مجازی خود رونمایی کرد. همانطور که حتما می‌دانید، کاربران برای ورود به پیامرسان تلگرام و ثبت‌نام در آن باید حتما از یک شماره تلفن استفاده کنند؛ فرآیندی که به راحتی می‌تواند حریم خصوصی افراد را به خطر بیندازد. علاوه بر این، استفاده از شماره‌های مجازی که توسط وب‌سایت‌های مختلف خرید و فروش می‌شود آنچنان ایمن نیست. راه حل این معضل، استفاده از شماره‌های مجازی تلگرام است.

ویژگی‌ها و مزایای شماره‌های مجازی

شماره‌های مجازی تلگرام پیش شماره ۸۸۸+ دارند و می‌توان از آنها برای ثبت‌نام و لاگین کردن در تلگرام استفاده کرد. به این ترتیب، کاربران دیگر شماره سیم‌کارت شخصی خود را در تلگرام وارد نمی‌کنند و حریم شخصی آنها به خطر نمی‌افتد. این شماره‌ها به طور مستقیم توسط تلگرام ارائه می‌شوند و امنیت بالاتری نسبت به شماره‌های مجازی متفرقه دارند.

خرید و فروش شماره‌های مجازی در فرگمنت

فروش مستقیم شماره‌های مجازی تلگرام در همان سال ۲۰۲۲ به پایان رسید و در حال حاضر تنها امکان خرید و فروش آنها توسط کاربران در پلتفرم فرگمنت وجود دارد. این امر باعث شده تا فرگمنت به بازاری پویا برای این شماره‌های ارزشمند تبدیل شود.

نحوه خرید و فروش

خرید و فروش این شماره‌ها نیز مشابه با خرید و فروش آیدی‌های تلگرامی است. کافی است در بخش Numbers، شماره موردنظرتان را پیدا کنید، روی آن کلیک کنید و پیشنهاد خرید خود را ثبت نمایید. اگر شماره برای فروش گذاشته شده باشد، می‌توانید با پرداخت مبلغ مورد نظر، آن را خریداری کنید. در صورتی که قصد فروش شماره مجازی خود را دارید، می‌توانید آن را در این بخش لیست کنید و منتظر پیشنهادات خریداران باشید.

تلگرام استارز: ارز درون برنامه‌ای جدید تلگرام

تلگرام استارز (Telegram Stars) یکی از جدیدترین ویژگی‌های پیامرسان تلگرام است که در هفته‌های اخیر سروصدای بسیاری به پا کرده است. این ویژگی، ارز درون برنامه‌ای تلگرام است که قرار است برای خرید و فروش آیتم‌ها یا خدمات مختلف یا دسترسی به محتواهای ربات‌ها یا کانال‌های تلگرامی مورد استفاده قرار بگیرد.

استارز: ارزی برای تعاملات درون تلگرام

استارز ارز دیجیتال محسوب نمی‌شود و صرفا ارز درون برنامه‌ای تلگرام است. با این حال، امکان خرید و فروش آن در پلتفرم فرگمنت وجود دارد. این یعنی کاربران می‌توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال، استارز خریداری کنند و از آن برای تعاملات درون تلگرام استفاده نمایند.

آموزش خرید استارز در فرگمنت

برای خرید ارز استارز در بازار Fragment، در صفحه اصلی بر روی زبانه Stars کلیک کنید. اگر کیف پول و اکانت تلگرامی خود را هنوز متصل نکرده‌اید، در این مرحله باید این کار را انجام دهید. پس از اتصال کیف پول، با صفحه خرید استارز روبه‌رو می‌شوید.

در این صفحه، در فیلد اول باید گیرنده ارز استارز را مشخص کنید و نام کاربری او را وارد کنید. در فیلد دوم نیز مقدار ارز دیجیتال استارزی که قصد دارید بخرید (حداقل ۵۰ واحد) را وارد کنید. در نهایت، بر روی دکمه آبی رنگ کلیک کنید تا تراکنش شما نهایی شود و استارزها به گیرنده منتقل شوند.

توجه: تمام پرداخت‌ها در پلتفرم فرگمنت با ارز دیجیتال TON انجام می‌شود و برای انجام شدن تراکنش‌ها باید حتما مقدار مورد نیاز تون کوین را در کیف پول خود داشته باشید. اگر نیاز به خرید تون کوین دارید می‌توانید در صرافی نوبیتکس به‌آسانی این کار را انجام دهید.  

تلگرام پریمیوم: نسخه پیشرفته پیام‌رسان محبوب

بدون شک نام تلگرام پریمیوم به گوشتان خورده است؛ نسخه پولی پیامرسان تلگرام که امکانات بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهد. این امکانات شامل افزایش محدودیت‌های دانلود و آپلود، استیکرهای اختصاصی، عدم نمایش تبلیغات و بسیاری موارد دیگر می‌شود که تجربه کاربری را بهبود می‌بخشند.

خرید اکانت پریمیوم از طریق فرگمنت: بهترین راه

در حال حاضر می‌توان نسخه پریمیوم تلگرام را از طریق سایت‌های واسطه یا با شماره‌های مجازی خریداری کرد. با این حال، بهترین راه خرید اکانت پریمیوم تلگرام، استفاده از وب‌سایت فرگمنت و پرداخت با استفاده از ارز دیجیتال TON است. این روش امنیت و شفافیت بیشتری را برای شما به ارمغان می‌آورد. برای این کار به سربرگ Premium در وب‌سایت فرگمنت بروید.

انتخاب نوع خرید

در این بخش، دو گزینه وجود دارد. گزینه Buy Premium for a User برای خرید اکانت پریمیومی برای خودتان یا شخص دیگری استفاده می‌شود. گزینه دوم نیز مربوط به کانال‌های تلگرامی است که می‌توانند به اعضای خود، اشتراک پریمیوم هدیه دهند.

مراحل خرید اشتراک پریمیوم

برای خرید اشتراک پریمیوم تلگرام از طریق فرگمنت ابتدا باید اکانت تلگرام و کیف پول خود را متصل کنید. پس از آن بر روی گزینه Buy Premium for a User کلیک کنید تا صفحه خرید به شما نمایش داده شود.

در این صفحه آیدی تلگرامی که می‌خواهید اشتراک پریمیوم روی آن فعال شود را وارد کنید. سپس، مدت زمان اشتراک پریمیوم (یک ساله، ۶ ماهه و ۳ ماهه) را انتخاب نمایید. در نهایت، روی گزینه Gift Telegram Premium کلیک کنید. در ادامه بار دیگر جزییات درخواستتان نمایش داده می‌شود و در نهایت، باید تراکنش مربوط به پرداخت تلگرام پریمیوم را تایید کنید. پس از تأیید، اکانت تلگرام مورد نظر شما به نسخه پریمیوم ارتقا پیدا می‌کند و می‌توانید از امکانات آن لذت ببرید.

تبلیغات تلگرام: فرصتی برای کسب درآمد و افزایش بازدید

حتماً شنیده‌اید که یوتیوب در ازای تبلیغاتی که روی ویدیوی تولیدکنندگان محتوا نشان می‌دهد، به آنها پول می‌دهد. تلگرام نیز همین رویه را در پیش گرفته است. پلتفرم اصلی مربوط به تبلیغات تلگرام، Telegram Ads نام دارد. با این حال، کاربران می‌توانند از طریق بازار فرگمنت، تامین بودجه تبلیغات خود را انجام دهند یا پاداش حاصل از نمایش تبلیغات در کانال تلگرامی خود را دریافت کنند. این بخش از فرگمنت به کاربران امکان می‌دهد تا به طور مستقیم با یکدیگر در زمینه تبلیغات تعامل داشته باشند و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

کارمزدها در پلتفرم فرگمنت:

کارمزدهایی که در پلتفرم فرگمنت پرداخت می‌شوند انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

  • کارمزد اصلی تراکنش‌ها: فرگمنت بر روی هر تراکنشی که در این پلتفرم انجام می‌شود، ۵ درصد کارمزد دریافت می‌کند. بنابراین، اگر شما یک آیدی در این پلتفرم به فروش برسانید، ۹۵ درصد از قیمتش را دریافت خواهید کرد. این کارمزد برای تأمین هزینه‌های نگهداری و توسعه پلتفرم استفاده می‌شود.
  • کارمزدهای بلاکچینی: این کارمزد مربوط به انجام شدن تراکنش‌ها در بستر بلاکچین TON است و عمدتاً ناچیز است. این کارمزد به اعتبارسنج‌های شبکه TON پرداخت می‌شود.
  • کارمزد تبدیل آیدی: همانطور که بالاتر گفتیم، برای تبدیل آیدی معمولی به آیدی کلکسیونی، کاربر باید ۵ تون کوین پرداخت کند. این کارمزد تنها یک بار پرداخت می‌شود و دفعات بعدی که آیدی موردنظر معامله می‌شود، تنها کارمزد ۵ درصد پلتفرم از معاملات آن کسر می‌شود.
  • کارمزد ارتقای آیدی ربات: برای استفاده از آیدی‌های کلکسیونی به عنوان آیدی ربات‌های تلگرامی، کاربران باید مقداری کارمزد پرداخت کنند. این کارمزد تنها یک بار پرداخت می‌شود و پس از آن می‌توان از آیدی مذکور برای ربات‌ها نیز استفاده کرد. این کارمزد به توسعه‌دهندگان ربات‌ها کمک می‌کند تا از مزایای آیدی‌های کلکسیونی بهره‌مند شوند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا