10 کیمونوی زیبا و نقاشی شده از موزه ویکتوریا و آلبرت
موزه ویکتوریا و آلبرت در لندن یکی از موزههای برجسته با تمرکز بر هنر و طراحی است. این موزه به دلیل تنوع گسترده در مجموعههایش که هیچ ماده یا تکنیکی را از قلم نمیاندازد، برای من خاص است. موزه ویکتوریا و آلبرت از سفالهای چینی باستان گرفته تا کیمونوهای ژاپنی و لباسهای اوت کوتور الکساندر مک کوئین را جمعآوری میکند. علاوه بر این، بخش عظیمی از مجموعه که در معرض نمایش نیست، برای مرور آنلاین در دسترس قرار گرفته است.
هر زمان که خرید آنلاین برای کیف پول من خطرناک میشود، یا ممکن است منجر به گرسنگی تدریجی تا حقوق بعدی شود، به گزینه امنتری میروم که البته به همان اندازه لذتبخش است. یک کلمه، رنگ، چیز یا تکنیک انتخاب کنید و مجموعه موزه ویکتوریا و آلبرت را کاوش کنید. من معمولا با موارد برجستهشده شروع میکنم و سپس عمیقتر به کاتالوگ کامل میپردازم. در این صورت، چیزهای زیبایی را میبینم – به شیوهای که تفاوت زیادی با خرید آنلاین ندارد – اما نمیتوانم آنها را بخرم که احتمالا به نفع من است؛ و علاوه بر آن، معمولا چیز جدیدی یاد میگیرم. امروز نگاهی به کیمونوهای زیبای مجموعه موزه ویکتوریا و آلبرت خواهیم داشت.
(یک نکته جالب: کلمه جمع کیمونو در زبان ژاپنی نیز کیمونو است زیرا زبان ژاپنی برای نشان دادن اسامی جمع از کلمه مجزایی استفاده نمیکند)
کیمونوی سرمهای با گلدوزی ظریف؛ نمادی از هماهنگی زناشویی در موزه ویکتوریا و آلبرت
ترکیب گلدوزیهای ظریف با پارچه ساتن سرمهای رنگ، ظاهری درخشان و چشمگیر به این کیمونو میبخشد. این کیمونو طرحی از اردکهای روی آب مواج در میان گلها دارد. جفت اردک نمادی از هماهنگی زناشویی است، بنابراین این کیمونو ممکن است بخشی از جهیزیه عروس (لباسها، ملحفهها و سایر وسایلی که عروس برای ازدواجش جمعآوری میکند) بوده باشد.
کیمونوی نقاشیشده با درناهای تاجقرمز؛ تلفیقی از هنر نقاشی و نساجی ژاپن در موزه ویکتوریا و آلبرت
طرح این کیمونو پیوند نزدیک میان نقاشی و هنرهای نساجی در ژاپن را به تصویر میکشد. سطح این لباس همچون طوماری آویخته برای خلق تصویری دستنقاشی و رنگشده از درناها در میان درختان کاج و شکوفههای آلو عمل کرده است. گلدوزیهای ظریف نیز تاج پرندگان و بخشهایی از شاخههای کاج را برجسته میکنند.
درنای تاجقرمز که به نامهای درنای منچوری یا درنای ژاپنی نیز شناخته میشود، درنایی بزرگ از شرق آسیا و از جمله نادرترین درناهای جهان است. در برخی از مناطق پراکنش آن، این پرنده نمادی از شانس، طول عمر و وفاداری است.
تجلی زیبایی نساجی در کیمونوی موزه ویکتوریا و آلبرت؛ طرحی ظریف با تکنیک یوزن
این کیمونوی زیبا با الگویی چشمنواز، زیبایی هنر نساجی را از طریق تزیینات خود – که شامل پارچههایی آویخته بر یک پایه زیبا و در حال حرکت آرام در باد، احاطه شده توسط ابرها، بادبزنها و شکوفههای گیلاس در حال ریزش است – به تصویر میکشد. این طرح با استفاده از تکنیکی به نام یوزن خلق شده است. در این تکنیک، طرح با خمیر برنج که از طریق نوک فلزی یک کیسه پارچهای فشرده میشود، روی پارچه کشیده میشود. این خمیر یک پوشش محافظ تشکیل میدهد که از نفوذ رنگ هنگام استفاده از رنگها جلوگیری میکند. در اینجا مهارتهای رنگرز با هنر گلدوزی ترکیب شده است و پایه و لبههای پارچهها با طلا برجسته شده و گلها، شکوفهها، و بندها و منگولههای زیبا به رنگهای صورتی، سفید و سبز اضافه شدهاند.
شکوه سامورایی در کیمونوی قرمز با طرح پیچیده شیبوری
نقاط سفید طرح روی این کیمونوی قرمز چشمگیر با استفاده از روشی به نام شیبوری ایجاد شدهاند. در این تکنیک، قبل از رنگآمیزی، قسمتهای کوچکی از پارچه با نخ بسته میشوند. در نتیجه، رنگ به قسمتهای محافظت شده نفوذ نمیکند. پس از خشک شدن رنگ، نخها با دقت باز میشوند. شیبوری روشی پرهزینه و زمانبر بود و معمولا مانند این کیمونو با گلدوزی ترکیب میشد. الگوی متراکم گلهای صدتومانی، داوودی و ختمی در کنار طرح کلیدی، مشخصه کیمونوهایی است که زنان خانوادههای سامورایی میپوشیدند.
گل صدتومانی ژاپنی، که “پادشاه گلها” نامیده میشود، معنای نمادینی دارد که شامل ثروت، خوشبختی، افتخار، جسارت و شجاعت مردانه است. این گل بومی چین است و در حدود قرن هشتم، چینیها گل صدتومانی را به ژاپن معرفی کردند.
جامه باشکوه عروس؛ کیمونوی سفید گلدوزی شده با نماد جاودانگی
این کیمونوی باشکوه با آستینهای بلند و آزاد، احتمالا جامهای بوده که عروسی در روز ازدواجش به تن کرده است. زمینه سفید درخشان این لباس با گلدوزیهایی از گلهای داوودی، دیگر گلها، و پروانههای بزرگ – که هیچ دو تایی از آنها یکسان نیستند – تزیین شده است. لایه داخلی کیمونو از جنس ساتن قرمز است که بر شکوه و زیبایی آن میافزاید.
گل داوودی یا «کیکو» در زبان ژاپنی، نمادی از طول عمر و جوانی دوباره است. این گل در دوره نارا (710-793 میلادی) به ژاپن معرفی شد و خاندان سلطنتی ژاپن شیفته آن شد. سرانجام، گل داوودی به نشان رسمی خاندان امپراتوری تبدیل گشت.
کیمونوی کاج؛ تجلی ظرافت و نماد جاودانگی در موزه ویکتوریا و آلبرت
طرح ظریف درختان کاج روی این کیمونو با استفاده از تکنیکی به نام یوزن ایجاد شده است. در این روش، طرح با خمیر برنج که از طریق نوک فلزی یک کیسه پارچهای فشرده میشود، روی پارچه کشیده میشود. خمیر، یک پوشش محافظ تشکیل میدهد که از نفوذ رنگ جلوگیری میکند. سپس قسمتهای بزرگ طرح قبل از اعمال رنگ پسزمینه بهطور کامل با خمیر پوشانده شدند. قسمتهای ابریشکل با استفاده از ورق طلا ایجاد شدهاند و جزئیات کوچک طرح با گلدوزیهای ظریف برجسته شدهاند.
در فرهنگ ژاپن، درخت کاج نمایانگر طول عمر، خوشبختی و استقامت است. این درخت معمولاً با فضیلت و عمر طولانی، حتی جاودانگی مرتبط است. درخت کاج نماد سال نو ژاپنی است: نمادی از تولد دوباره، تجدید و آیندهای روشن (امیدوارکننده).
کیمونوی تابستانی با طرح گلهای ظریف؛ شاهکاری از ابریشم رو
جنس پارچه این کیمونو از نوع “رو” است، یک نوع ابریشم نازک که در آن ردیفهای بافت ساده با ردیفهایی که در آن تارهای مجاور از روی یکدیگر عبور میکنند، متناوب میشوند. این نوع بافت باعث ایجاد نوارهای افقی “باز” میشود. پارچه نرم و لطیف رو، برای کیمونوهای تابستانی بدون آستر ایدهآل است. این کیمونو به رنگ سبز ملایم رنگآمیزی شده و با گلهایی از جمله فویو (هیبیسکوس) و نادشیکو (دیانتوس) نقشبندی شده است. نادشیکو در ژاپن نمادی از زنانگی است. قبل از قرن بیستم، تمرکز طرح همواره بر پشت کیمونو بود، اما همانطور که در اینجا مشاهده میشود، این تمرکز به قسمت پایین جلو تغییر یافته است. پنج نشان روی کیمونو نشان میدهند که این لباس برای پوشیدن در مراسم رسمی طراحی شده است. این کیمونو بخشی از یک مجموعه کامل بود که توسط برنیس ایلین بو، معلم آمریکایی دبیرستان ناریمسو در گرنت هایتز توکیو، ژاپن، بین سالهای 1957 تا 1959 جمعآوری شد.
کیمونوی کودکانه با طرح نبردناو؛ نمادی از آرزوهای ملیگرایانه در ژاپن دهه 1930
نخستین بازدید کودک از یک معبد شینتو، حدود 30 روز پس از تولد، آیین مهمی بود که در آن والدین از خدایان تشکر میکردند و یک کاهن برای سلامتی و خوشبختی نوزاد دعا میکرد. پسران نوزاد کیمونوهایی با نقشهای نمادین دستاورد و قدرت میپوشیدند. در دهه 1930، گاهی تصاویر ملیگرایانه معاصر جایگزین تصاویر سنتی سامورایی میشدند. این کیمونو طرحی از کشتیهای جنگی دارد که به گسترش تهاجمی ژاپن در شرق آسیا اشاره دارد. این طرح بهطور نمادین کودک را در آرزوهایی برای آینده خودش و ملت میپیچید.
کیمونوی ماه و خرگوش؛جلوهای از هنر ابریشمبافی ژاپنی
این کیمونوی زیبا با طرحی پاییزی از خرگوشهایی که در زیر نور ماه، میان گلها و گیاهان بازی میکنند، تزیین شده است. ماه به نرمی از شانه لباس میتابد. این طرح با استفاده از تکنیک رنگرزی مقاوم با دست آزاد و با جزئیات خاصی مانند چهره و گوش خرگوشها که با ابریشم گلدوزی شدهاند، ایجاد شده است. پارچه زمینه با طرحی از ابرها بافته شده تا آسمان شب را تداعی کند. ممکن است این کیمونو توسط یک گیشا پوشیده شده باشد.
از آنجایی که خرگوشها فقط به جلو میروند و عقب نمیروند، مردم آنها را به عنوان نمادی از پیشرفت خوشیمن میدانستند. همچنین، خرگوش به عنوان نمادی از هوش و فداکاری در اسطورهها ظاهر میشود. در گذشته، خرگوش نمادی از بهار بود.