تکنولوژی

یک کرگدن پشمالو پس از ۳۲ هزار سال از دل یخ‌های سیبری سر برآورد!

دانشمندان در یک اکتشاف شگفت‌انگیز، بقایای یک کرگدن پشمالو را در منطقه منجمد سیبری روسیه کشف کرده‌اند که به طرز حیرت‌انگیزی سالم مانده است. پوست و خز این کرگدن که بیش از ۳۲ هزار سال در یخ‌های دائمی سیبری مدفون بوده، همچنان دست‌نخورده باقی مانده است.

این کرگدن در سن حدود چهار سالگی مرده و این سن، همراه با وضعیت حفظ بی‌نظیر آن، به دانشمندان اجازه می‌دهد تا اطلاعات بیشتری درباره این گونه منقرض‌شده به دست آورند. به گفته لاو دالن، استاد ژنومیک تکاملی در دانشگاه استکهلم، «اکثریت قریب به اتفاق بقایای حیوانات عصر یخبندان، استخوان‌ها و دندان‌ها هستند و هیچ اثری از گوشت، پوست یا چیز دیگری در آن‌ها وجود ندارد.» وی همچنین اشاره می‌کند: «احتمالاً از هر ۱۰ هزار نمونه، یکی به این شکل (مانند این کرگدن) پیدا می‌شود. با این حال، هر ساله نمونه‌های زیادی از یخ‌های دائمی بیرون می‌آیند، بنابراین به نظر می‌رسد که این اتفاق تقریباً سالانه رخ می‌دهد.»

یافته‌های این مطالعه که در مجله Doklady Earth Sciences منتشر شده است، نشان می‌دهد که کرگدن پشمالو یک کوهان چربی بزرگ بر پشت خود داشته و رنگ خز آن با افزایش سن تغییر می‌کرده است.

دالن می‌گوید: «وقتی این کرگدن پشمالو بیش از ۳۰ هزار سال پیش در شرق سیبری زندگی می‌کرده، احتمالاً یکی از بزرگ‌ترین گیاه‌خواران در اکوسیستم عصر یخبندان بوده و پس از ماموت پشمالو، در رتبه دوم قرار داشته است.»

مانند همتایان مدرن خود، کرگدن پشمالو نیز دو شاخ داشته، اما یکی از آن‌ها «بسیار بزرگ و تیغه‌شکل بوده که کاملاً منحصربه‌فرد است.» این کرگدن پس از مرگ، در یخ‌های دائمی مدفون شده تا اینکه تیمی از دانشمندان روسی از موسسات تحقیقاتی در یاکوتسک و مسکو آن را در آگوست ۲۰۲۰ در سواحل رودخانه تیرختیاخ کشف کردند.

پس از کشف این حیوان، دانشمندان قبل از نمونه‌برداری از خز، پوست و کوهان برای آزمایش، آن را به طور موقت یخ‌زدایی کردند. در حالی که سمت راست کرگدن در یخ‌های دائمی به خوبی حفظ شده بود، سمت چپ آن به شدت آسیب دیده بود و دانشمندان نتیجه گرفتند که توسط شکارچیان خورده شده است. اندام‌های داخلی آن نمایان و بیشتر روده‌هایش مفقود شده بود.

بر پشت کرگدن، دانشمندان یک کوهان تا ۱۳ سانتی‌متر (پنج اینچ) مشاهده کردند که پر از یک توده چربی بود. به گفته دالن، این یک ویژگی نسبتاً رایج در بین حیوانات قطبی است و راهی برای ذخیره انرژی برای زمستان و تبدیل انرژی از غذا به گرما بدون لرزیدن مانند انسان‌ها فراهم می‌کند.

با مقایسه این نمونه، که خز قهوه‌ای روشن و یک لایه بسیار روشن‌تر و نرم‌تر در زیر آن داشت، با نمونه‌های دیگر با سنین مختلف، محققان نتیجه گرفتند که کرگدن‌های پشمالوی جوان دارای موهای روشن، حتی بلوند، بوده‌اند که با رسیدن به بلوغ تیره‌تر و زبرتر می‌شده است.

نمونه‌هایی مانند این برای تحقیقات آینده مهم هستند، زیرا انواع آزمایش‌های ژنتیکی وجود دارد که فقط می‌توان بر روی بافت انجام داد، نه استخوان‌ها.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا