هنری

نقاشی های کلود مونه؛ ۱۶ تا از معروف‌ترین‌ها

بیراه نیست اگر بگوییم نقاشی های کلود مونه تأثیر شگرفی بر شکل‌گیری آنچه امروزه هنر مدرن می‌نامیم داشته‌اند. کلود مونه، بنیانگذار مکتب امپرسیونیسم فرانسه، بی‌شک یکی از بزرگترین نام‌ها در تاریخ هنر است. سبک و رویکرد او نسلی از هنرمندان را در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم تحت تأثیر قرار داد.

البته، مشهورترین نقاشی های مونه، آثاری هستند که به سبک امپرسیونیسم تعلق دارند. این جنبش نام خود را از عنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین نقاشی‌های مونه، “تأثیر، طلوع آفتاب” گرفته است. در آوریل ۱۸۷۴، نمایشگاهی در پاریس برگزار شد که در آن مونه مجموعه‌ای از نقاشی‌هایی را به نمایش گذاشت که بعدها به عنوان آثار امپرسیونیستی شناخته شدند. خود این هنرمند ادعا می‌کند که نام “امپرسیونیسم” به‌طور تصادفی انتخاب شده است. او گفته است: “آنها از من عنوانی برای کاتالوگ خواستند، نمی‌توانست واقعاً منظره‌ای از لو هاور باشد، و من گفتم: ‘بنویسید تأثیر'”. البته، این ادعا توسط برخی از منتقدان هنری مورد مناقشه قرار گرفته است.

در طول زندگی‌اش، کلود مونه و آثارش اغلب مورد انتقاد قرار می‌گرفتند. او به دلیل کنار گذاشتن تکنیک‌های سنتی نقاشی مورد انتقاد قرار گرفت. با این حال، مونه در حقیقت چیزی انقلابی در هنر خلق کرد و پایه‌ای برای هنر مدرن و آوانگارد ایجاد نمود. اما چه چیزی در سبک او این‌قدر انقلابی بود؟

در وهله اول، امپرسیونیسم مونه عمدتاً درباره طبیعت است. او قصد داشت طبیعت را همانطور که در لحظه به او ظاهر می‌شد، ثبت کند. سبک او همچنین به دلیل آزمایش‌هایی با نور و سایه و تغییر نور و سایه در طول یک روز شناخته می‌شود. مونه معمولاً از رنگ‌های بسیار قوی استفاده می‌کرد، اما آنها را با هم مخلوط نمی‌کرد. آثار کلود مونه با ضربات قلم موی بسیار کوتاه که روی بوم نقاشی شده‌اند، مشخص می‌شوند. او با تمرکز بر رنگ و شکل، به صحنه‌ها و اشیاء توجهی نمی‌کرد. او نظریه نقاشی زمان خود را کاملاً رد کرد و سبک جدیدی را پذیرفت. همانطور که او یک بار گفت: “من دوست دارم مانند یک پرنده آواز بخوانم نقاشی کنم.”

تأثیر، طلوع آفتاب

نقاشی معروف کلود مونه، “تأثیر، طلوع آفتاب”، اثری است که راه را برای توسعه امپرسیونیسم هموار کرد. این نقاشی که در سال ۱۸۷۲، یک سال پس از شکست فرانسه در جنگ علیه پروس، خلق شد، بندر لو هاور را به تصویر می‌کشد. احیای فرانسه در بندر شلوغ لو هاور (قایق‌های بخار و جرثقیل‌ها را در پس‌زمینه می‌بینیم) تجسم یافته است. با این حال، مشهورترین عنصر در این ترکیب فوق‌العاده احتمالاً خورشید است. خورشید سرخ در واقع عنصر کانونی است، همراه با قایق‌های پارویی کوچک در پیش‌زمینه.

پل بر روی برکه نیلوفرهای آبی

باغ کلود مونه در ژیورنی احتمالاً مشهورترین باغ در فرانسه است. “پل بر روی برکه نیلوفرهای آبی” در سال ۱۸۹۹ خلق شد و بخشی از سری معروف “نیلوفرهای آبی” است که شامل حدود ۲۵۰ نقاشی می‌شود. مونه یک باغبان پرشور بود. نقاشی‌های این سری (از جمله “پل بر روی برکه نیلوفرهای آبی”) باغ گل محبوب مونه را در خانه‌اش در ژیورنی به تصویر می‌کشند.

کلیسای جامع روئن، نما (غروب آفتاب)

“کلیسای جامع روئن، نما (غروب آفتاب)” نقاشی‌ای از سری معروف “کلیسای جامع روئن” است. این آثار، نمونه دیگری از نقاشی‌های کلود مونه هستند که مسیر تاریخ هنر را تغییر دادند. این آثار، نمای کلیسای جامع زیبا را در شهر روئن ثبت می‌کنند، اما در دوره‌های مختلف روز و فصول مختلف سال نقاشی شده‌اند. بنابراین، نقاشی‌هایی در این سری وجود دارند که کلیسای جامع را در هنگام غروب آفتاب، نور خورشید، نور صبح و غیره به تصویر می‌کشند. آزمایش‌های مونه با نور احتمالاً با این سری از آثار به اوج خود رسید. هیچ چیز مهمتر از نور نیست. نور خود در واقع موضوع اصلی در این سری جذاب است.

مجلس عوام، غروب آفتاب

یکی دیگر از نقاشی‌هایی که ارائه می‌کنیم از سری معروف کلود مونه با عنوان “مجلس عوام” است. این یک سری از نقاشی‌های رنگ روغن است که کاخ وست مینستر، مقر پارلمان بریتانیا را به تصویر می‌کشد. همانطور که در مورد سری “کلیسای جامع روئن” وجود دارد، نقاشی‌های “مجلس عوام” نیز در دوره‌های مختلف روز خلق شده‌اند. مونه در پاییز ۱۸۹۹ و ماه‌های اولیه ۱۹۰۰ و ۱۹۰۱ در لندن بود و از پنجره یا تراسی در بیمارستان سنت توماس مشرف به رودخانه تیمز نقاشی می‌کرد. در این سری از آثار، مونه به تمرین خود برای تکمیل کل نقاشی در حالی که در مقابل موتیف بود، پایان داد. در عوض، این هنرمند شروع به استفاده از حافظه یا عکس‌های خود کرد.

نیلوفرهای آبی

این یکی دیگر از نقاشی‌های کلود مونه از سری “نیلوفرهای آبی” است. ده‌ها نقاشی از این سری وجود دارند که نشان تجاری جنبش امپرسیونیسم هستند. نقاشی‌های “نیلوفرهای آبی” احتمالاً یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار در هنر مدرن و معاصر هستند. بیننده به سادگی مجذوب تنوع باورنکردنی طبیعت می‌شود که در این نقاشی‌های خیره‌کننده مونه نمایش داده شده است. بسیاری از نقاشی‌های این سری در ده سال گذشته در حراجی‌ها به قیمت ده‌ها میلیون دلار فروخته شده‌اند.

سن جورجو ماجوره در هنگام غروب

کلود مونه زمانی گفت که “ونیز بیش از حد زیبا است که نقاشی شود”. اما او اشتباه می‌کرد، زیرا مجموعه‌ای از نقاشی‌های خارق‌العاده از جزیره صومعه ونیزی با عنوان “سن جورجو ماجوره در هنگام غروب” خلق کرد. این سری از نقاشی‌ها بین سال‌های ۱۹۰۸ و ۱۹۱۲ خلق شده‌اند. مونه سن جورجو ماجوره را در شش شرایط نوری مختلف نقاشی کرد. در این سری، مونه همچنین بدون حضور در مقابل موتیف خود نقاشی کرد. در واقع او فقط یک بار از ونیز بازدید کرد.

زنی با چتر آفتابی – مادام مونه و پسرش

“زنی با چتر آفتابی – مادام مونه و پسرش” یک نقاشی معمولی امپرسیونیستی است که همسر مونه و پسرشان را به تصویر می‌کشد. این اثر در سال ۱۸۷۵ خلق شد، اما تعدادی نقاشی مشابه دیگر نیز وجود دارند که در دوره ۱۸۷۱ تا ۱۸۷۷ زمانی که خانواده در آرژانتوی زندگی می‌کردند، ساخته شده‌اند. این نقاشی یک اثر پرتره کلاسیک نیست. بلکه یک نقاشی ژانر است. چند ساعت طول کشید تا مونه این قطعه شگفت‌انگیز را خلق کند.

صنوبرها

“صنوبرها” مجموعه‌ای از نقاشی‌ها است که در سال ۱۸۹۱ خلق شده‌اند. قطعات این سری درختان زیبایی را در امتداد سواحل رودخانه اپت، چند کیلومتری بالادست خانه و استودیوی کلود مونه به تصویر می‌کشند. مونه حتی در حین نقاشی درختان از یک قایق کوچک به عنوان استودیوی خود استفاده می‌کرد. گالری ملی لندن در سال ۲۰۱۵، پنج نقاشی از این سری را به نمایش گذاشت.

کوهی از علف خشک در پایان تابستان

در سال‌های ۱۸۹۰ و ۱۸۹۱، مونه بیست و پنج نقاشی خلق کرد که بخشی از سری با عنوان “کوهی از علف خشک” هستند. نقاشی‌های این سری، توده‌های یونجه را در مزرعه پس از فصل برداشت به تصویر می‌کشند. با این حال، مهمترین ویژگی این سری، آزمایش‌های مونه با نور و سایه است. سوژه‌ها در مزارع نزدیک خانه مونه در ژیورنی فرانسه نقاشی شده‌اند.

ساحل در پورویل

به دهمین نقاشی معروف مونه رسیدیم. تهیه فهرستی از تمام آثار جذاب این استاد بزرگ، به سادگی غیرممکن است. “ساحل در پورویل” در سال ۱۸۸۲ خلق شد، یکی از مجموعه‌ای از آثار رنگ روغن روی بوم که توسط مونه در آن سال در تفرجگاه ساحلی کوچک پورویل-سور-مر در شمال فرانسه ساخته شد. این نقاشی در سال ۲۰۰۰ از موزه ملی پوزنان به سرقت رفت. با این حال، ۱۰ سال بعد، در حالی که سارق دستگیر شد، بازیابی شد.

گالری برخی دیگر از نقاشی های کلود مونه

The Beach at Trouville
The Thames below Westminster
Bathers at La Grenouillère
The Cliff Walk at Pourville
A Cart on the Snowy Road at Honfleur
The Luncheon

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا