مشهد

غار مغان مشهد؛ غاری مربوط به زمان قبل دایناسورها! (عکس‌ها و آدرس)

غار مغان، یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان خراسان رضوی است که در دل کوه‌های جنوبی مشهد و در نزدیکی روستای مغان جای گرفته است. قدمت این غار شگفت‌انگیز به میلیون‌ها سال پیش بازمی‌گردد و با توجه به فسیل‌های حلزونی کشف‌شده در اطراف آن، می‌توان آن را به دوره دوم زمین‌شناسی نسبت داد. این غار باستانی، با گذر میلیون‌ها سال، رازهای بسیاری از گذشته زمین را در دل خود نهفته دارد و به عنوان یک گنجینه طبیعی و تاریخی، گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت و زمین‌شناسی را به سوی خود فرا می‌خواند.

وجه تسمیه روستای مغان و غار مشهورش

بر اساس روایات محلی، نامگذاری روستای مغان و غار معروف آن ریشه در تاریخ کهن و آیین زرتشت دارد. گفته می‌شود در گذشته‌های دور، یک روحانی زرتشتی برای رسیدن به آرامش درونی و پالایش روح و اندیشه، به این روستا و غار پناه آورده و به ریاضت پرداخته است. پس از مدتی، پیروان و مریدان او نیز به او پیوسته‌اند و به همین دلیل، این روستا و غار به نام “مغان” که جمع کلمه “مغ” به معنای پیشوای زرتشتی است، نامگذاری شده است.

معرفی روستای مغان 

روستای مغان با طبیعتی بکر و چشم‌اندازهای کوهستانی، مقصدی جذاب برای علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی است. این روستای پلکانی با باغ‌های میوه‌ای رنگارنگ و رودخانه‌ای خروشان، در دامنه رشته کوه‌های بینالود و در میان ارتفاعات سر به فلک کشیده قرار گرفته است. پوشش گیاهی غنی، به‌ویژه در فصل بهار و تابستان، با رویش انواع گل‌ها و گیاهان دارویی، زیبایی این روستا را دوچندان کرده است. قله‌های مرتفعی همچون چل غار، سنگ گیه، کوه سیاه و پیش دق نیز بر جذابیت‌های این منطقه افزوده‌اند.

مسیر دسترسی به غار مغان

برای رسیدن به غار مغان، باید سفری ماجراجویانه را در پیش بگیرید. این غار زیبا در دل کوه‌های اطراف مشهد و در جنوب روستای مغان واقع شده است. مسیر دسترسی به غار از جاده کوهستانی پر پیچ و خمی آغاز می‌شود که از منطقه سیدی در جنوب مشهد و کوه خلج شروع شده و پس از عبور از روستاهای دیدنی مانند بالندر، اردمه و خان رود، به روستای مغان می‌رسد. پس از رسیدن به روستا، با طی مسیری حدود دو کیلومتر به چشمه‌ای می‌رسید که نقطه آغاز پیاده‌روی به سمت غار است. غار مغان در انتهای روستا قرار دارد و دو دهانه دارد. ارتفاع این غار از سطح دریا ۲۹۱۰ متر است و به دلیل وجود پرتگاه‌های خطرناک، دهلیزها و راه‌های پیچ در پیچ، ورود به آن بدون راهنما و تجهیزات مناسب بسیار خطرناک است.

غار مغان با دهانه‌ای وسیع به عرض ۱۹ متر و ارتفاع متغیر بین ۴ تا ۱۲ متر، بازدیدکنندگان را به دنیایی شگفت‌انگیز فرا می‌خواند. پس از پیمودن مسیری حدود ۱۱۰ متری، استالاگمیت‌های دو قلوی خیره‌کننده خودنمایی می‌کنند. در ادامه مسیر، تنگه‌ای به عرض ۴ متر، راه را به سوی تالار اول، بزرگترین تالار غارهای استان، باز می‌کند. این تالار با ابعاد چشمگیر، از طول ۲۴۶ متر و عرض متغیر ۱۱ تا ۳۳ متر و ارتفاع حدود ۹ متر برخوردار است. در بخش غربی تالار اول، ورودی تالار دوم با ابعاد کوچکتر اما همچنان جذاب، قرار دارد.

پس از پشت سر گذاشتن یک شیب تند، به دو دهانه‌ی ورودی به سمت غرب و جنوب غرب می‌رسیم که هر دو به تالار سوم راه دارند. مسیر غربی به دلیل سهولت و ایمنی بیشتر، مسیر پیشنهادی است. تالار سوم، فضایی است به ابعاد ۱۲ در ۷ در ۶ متر که در مقابل آن یک صخره ۵ متری قرار دارد. پس از این تالار، به تالار چهارم با ابعاد بزرگ‌تر می‌رسیم. در ادامه‌ی مسیر، به یک دوراهی با دو دهانه‌ی ۱۷ متری می‌رسیم که هر دو به یک تالار زیبا با یک برکه‌ی آب غیرقابل شرب منتهی می‌شوند. این برکه که عمقی بین ۲۰ تا ۴۰ سانتی‌متر و مساحتی حدود ۲۰ متر مربع دارد، در دل این تالار قرار گرفته است.

غار مغان با ستون‌های آهکی عظیم و درخشانی که در طول میلیون‌ها سال شکل گرفته‌اند، جلوه‌ای باشکوه به طبیعت بخشیده است. شیب ملایم ورودی غار به تدریج به سمت عمق افزایش می‌یابد و به مجموعه‌ای پیچیده از دالان‌ها، چاه‌ها و چشمه‌های زیرزمینی منتهی می‌شود. عدم وجود علائم مشخص و تجهیزات ایمنی مناسب در این غار، احتمال گم شدن کاوشگران را به شدت افزایش می‌دهد. عمق بعضی از چاه‌های این غار به ۲۵ متر می‌رسد که این غار را به سه طبقه مجزا تقسیم کرده است.

غار مغان، با قدمتی حدود صد میلیون سال، یکی از زیباترین و مرموزترین غارهای ایران است. این غار در دل طبیعت بکر و سرسبز روستای مغان واقع شده است. برای رسیدن به دهانه غار، پس از طی مسیری حدود ۲۰ کیلومتری بر روی جاده خاکی، حدود یک ساعت پیاده‌روی نیاز است. بازدید از درون غار با پیچ و خم‌های شگفت‌انگیز و ستون‌های آهکی چشم‌نواز، حدود دو ساعت زمان می‌برد. بهترین زمان برای بازدید از این غار زیبا، فصل‌های بهار، تابستان و پاییز است. با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه، پیشنهاد می‌شود قبل از سفر، از وضعیت جوی منطقه مطلع شوید. کشف این غار توسط کوهنوردان مشهدی در سال ۱۳۲۴، بر اهمیت تاریخی و گردشگری آن افزوده است.


غار مغان کجاست؟ 

آدرس: ۳۵ کیلومتری شهر مشهد و در جنوب روستای مغان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا