معرفی نقاشی عاشقان پیکاسو و تحلیل آن
پابلو پیکاسو هنرمنر اسپانیایی است که بیشتر به عنوان یک نقاشی ماهر شناخته میشود. بررسی نقاشی عاشقان اثر پیکاسو و تحلیل آن دلیلی است که اطلاعات این مطلب را گرد هم آوردهایم. پیکاسو به همراه ژرژ براک سبک کوبیسم را به وجود آوردند. یکی از آثار این نقاش اسپانیایی تابلوی عاشقان است که در این مطلب از بخش هنری مجله ایران و جهان به تحلیل و بررسی این تابلو خواهیم پرداخت. برای کسب آگاهی بیشتر دربارهی نقاشی عاشقان پیکاسو با ما همراه باشید.
معرفی نقاشی عاشقان
نقاشی عاشقان یک اثر رنگ روغن روی بوم است. در این نقاشی شاهد یک زوج هستیم که یکدیگر را در آغوش گرفتهاند و هرکدام سوی دیگری را مینگرند. پشت سر آنها پنجرهای قرار دارد که آسمان بدون ابر را نشان میدهد. پردهای ارغوانی رنگ نیز در پشت این زوج وجود دارد. ترکیبات موجود در این نقاشی در عین ساده بودن جسورانه هستند و در کنار ارائهی زیبایی حس تنش را نیز القا میکنند.
بررسی رنگها و خطوط نقاشی
زوج ترسیم شده در این اثر هر دو با خطوطی مشابه به تصویر درآمدهاند. پوست هر دوی آنها به رنگ سفید کتان بوده، موهای هر دو قهوهای شکلاتی است و هر دو بینی یونانی قوی و صافی دارند. در این نقاشی زن و مرد لبهایی کوچک و پف کرده دارند. پف کرده بودن لبهای این دو نشان از ناگفتههایی است که هرکدام از آنها در دل دارند. گمان میکنید این دو چه میخواهند به یکدیگر بگویند؟
رنسانس ایتالیایی
در تابلوی عاشقان پیکاسو یک جوهر تقریبا ایتالیایی متعلق به دورهی رنسانس به چشم میخورد. از طرفی پوشش زن که شامل لباس سر سبز روان، تونیک سفید و دامن زرد نمیتواند پوششی باشد که در سال 1923 در پاریس برای زنان رواج داشته. کت و شلوار قرمز مرجانی مرد نیز نمیتواند پوششی مدرن در دوران پیکاسو باشد. چهرههای موجود در این اثر بیشتر به چهرههای فلورانسی قرن شانزدهم شباهت دارد.
در این نقاشی، پابلو پیکاسو قصد دارد ما را به زمان و مکان دیگری ببرد. زوج مشاهده شده در این تصویر متعلق به دوران رنسانس در منطقهی ایتالیا هستند. ایتالیای رنسانس الهامبخش تصاویری از شور و اشتیاق است. چنین مکانی برای یک زوج مرموز و عاشق و عالی و مناسب به نظر میرسد.
آسیب پذیری
خطوط سیاه مینیمالیستی مرزها و سایههایی را برای مناطق مختلف ترکیب بهوجود میآورند. زن توجه ویژهای نسبت به سینهها و ناحیهی شرم گاهی خود دریافت میکند. این نکته را میتوان از خطوط متعددی که در این نواحی وجود دارند و باعث چینخوردگی و تا شدن پارچه شدهاند متوجه شد. در مقابل مرد دارای خطوطی در قسمت بازوی خود است که در سمت راست نقاشی قابل مشاهده است.
پیکاسو در دستهی عاشقان پرشور زنان بود. ولی در این اثر خبری از نگرش افراطی ماچیسمویی او نیست. در این اثر آن نگرش افراطی جای خود را به جنبهای ملایمتر، لطیفتر و مهربانانهتر داده است. زن و شوهر این نقاشی هر دو دارای احساس آسیب پذیری هستند.
معاشقه
با نگاه کردن به تابلوی عاشقان اثر پیکاسو شاهد یک صحنهی معاشقه هستیم. شانه و کمر زن از چپ به راست به سمت بالا متمایل می شود. بدن مرد از چپ به راست به سمت پایین تمایل دارد. بدن آنها در حالت مخالف با یکدیگر است. علاوه بر وجود حالت مخالف در بدن، چهرهی آنها نیز دارای تضاد است. چهره زن رو به سمت پایین و راست نگاه می کند در حالی که صورت مرد به سمت بالا و چپ است. حالت مخالف موجود در بدن این دو کمتر است و در نتیجه کنتراست و تعادل به وجود میآورد. در نتیجهی این تعادل انرژی و علاقه به صحنه میآید.
آیا چشمان فرو رفته و به پایین خیره شدهی زن حاکی از نگرانی و عصبانیت او دربارهی پذیرش پیشنهاد مرد جوان است؟ آیا مرد با نگاه محبت آمیز به بالا و در آغوش گرفتن شانه زن و همچنین در دست گرفتن دستان او با دستانش به دنبال کسب اطمینان خاطر از رضایت عشق خود است؟
باز آفرینی نئوکلاسیک
پیکاسو قبل از اینکه در سال 1923 نقاشی عاشقان را ترسیم کند، کوبیسم را امتحان کرده بود. بنابراین، عاشقان بازگشتی به تکنیکهای قدیمیتر نقاشی است. این تکنیکها شامل بدنهای شکسته نشده، پرسپکتیو واحد و لحظهای در زمان است. در نظر داشته باشید که علیرغم استفاده ازتکنیکهای قدیمی و سنتی وجود نشانههایی مانند فقدان سایههای عمیق، استفاده از تکههای رنگی پررنگ، و طرحهای کارتونیمانند، همگی آثاری از مدرنیته را به نقاشی القا میکنند.
موارد ذکر شده نشان میدهد پیکاسو هنگام خلق اثر عاشقان به سبک هنرهای زیبای قرن 19 پاریس باز نمی گردد. بلکه او با کشیدن این اثر در حال اختراع نئوکلاسیکیسم از طریق دریچه پساکوبیستی است. این مساله در میان هنرمندان هم عصر او مانند هانری ماتیس و آندره نیز مشاهده میشود. عاشقان معاشقه را مطالعه می کنند، به سنت های نقاشی قبلی باز می گردد و برداشتی جدید از آنها ابداع می کنند. این یک پیکاسوی پرشور است. این نقاشی عاشقان اثر پیکاسو و تحلیل آن است.
نقاشی عاشقان اثر پیکاسو و تحلیل آن
آنطور که از اطلاعات موجود پیرامن این نقاشی برمیآید پیکاسو علاقه داشته پس از بخت آزمایی موفق خود در کوبیسم سیری در نقاشی به سبک کلاسیک داشته باشد. ولی آنطور که از تابلوی عاشقان اثر پیکاسو برمیآید این هنرمند قصد نداشته تا از همهی قوانین موجود در سبک کلاسیک پیروی کند. در این نقاشی پیکاسو یک بار دیگر برای نشان دادن خلاقیت و نوآوری خود دست به کار شده.
او این اثر را بر پایهی نقاشی کلاسیک ولی از دریچهی نگاهی جدید خلق کرده است. به همین دلیل است که نمی توان نقاشی عاشقان را صرفا در دستهی نئوکلاسیک جای داد. پیکاسو در ترسیم این اثر تحت تاثیر کوبیسم نیز بوده است. مجموع این مسائل است که این نقاشی و تکنیکهای به کار رفته در خلق آن را منحصربهفرد میکند.
کلام آخر
در این مطلب با نقاشی عاشقان اثر پیکاسو و تحلیل آن آشنا شدیم. رنگها و خطوط موجود در تابلوی عاشقان اثر پیکاسو را بررسی کردیم. همچنین مشخص شد که طبق تحلیل های ارائه شده هر کدام از این خطوط و رنگ ها بیانگر چه موضوعاتی هستند. این عصر که برخلاف تعداد قابل توجهی از نقاشی های پیکاسو به سبک کوبیسم ترسیم نشده. تفاوتها و تشابهات نقاشی عاشقان با سایر آثار پیکاسو را بررسی و بیان کردیم. پیکاسو در این اثر هماهنگی هنرمندانهای ایجاده کرده است. او نه تنها به پایههای نقاشی کلاسیک گریز زده بلکه سوژههای خود را نیز از دوران رنسانس انتخاب کرده و خبری از چهرهها و لباسهای مدرن در آن نیست.
منبع ترجمه: dailyartmagazine